Case study: kaskada kotłów De Dietrich w zajezdni MZK w Pabianicach
Międzygminny Związek Komunikacyjny w Pabianicach od kilku miesięcy korzysta z nowego budynku wyposażonego w nowoczesny system ogrzewania. W sezonie grzewczym nie widać już szarego dymu unoszącego się nad zajezdnią. Kaskada kotłów kondensacyjnych zainstalowana w miejsce kotła węglowego znacząco obniżyła poziom zanieczyszczeń powietrza. Natomiast pracownikom zapewniła ekonomiczne i bezobsługowe ogrzewanie.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Pabianicach rozpoczął swoją działalność na początku lat 90-tych. Natomiast zajezdnia przy ul. Lutomierskiej powstała jeszcze w latach 80-tych. Obecnie to na jej terenie wybudowano nowoczesny budynek techniczno-magazynowy o powierzchni ok. 465 m2. Wyposażono go w infrastrukturę towarzyszącą: wulkanizatornię, magazyn części i odzieży, pomieszczenie na oleje, kotłownię gazową (zamiast węglowej), pomieszczenia biurowe działu technicznego oraz część szatniowo-socjalną dla mechaników.
Na budowę Budynku Technicznego pozyskano 3 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej oraz z budżetu Państwa. Prowadzenia prac budowlanych podęło się konstantynowskie przedsiębiorstwo Tatami Investment Sp. z o.o., które jako jedyne zgłosiło się do przetargu ogłoszonego przez magistrat.
W miejsce ogrzewania węglowego kaskada kotłów gazowych
Jak się okazuje, przez niemal 30 lat to kocioł węglowy był podstawowym źródłem energii cieplnej w pabianickim MZK. Chociaż oferował pewne korzyści, zwłaszcza w pierwszych latach użytkowania, takie jak dostępność i stosunkowo niskie koszty paliwa, to z czasem uwypuklało się coraz więcej jego wad.
Po pierwsze, składowanie węgla, jak i sam kocioł węglowy wymagały sporo miejsca. Poza tym, w przeciwieństwie do systemów gazowych czy elektrycznych, paliwo, czyli w głównej mierze węgiel, musiało być regularnie dostarczane i odpowiednio przechowywane.
Po drugie, obsługa kotła węglowego jest bardziej pracochłonna niż innych typów kotłów. Wymaga systematycznego dokładania węgla, usuwania popiołu oraz czyszczenia, ale także regularnej konserwacji. Takie kotły są bardziej podatne na uszkodzenia, a ze względu na korozję i osadzanie się popiołu, mogą mieć też krótszą żywotność w porównaniu z innymi rodzajami kotłów.
Nie bez znaczenia jest też wszechobecny węglowy dym i popiół, które mogą być problematyczne z punktu widzenia estetyki oraz komfortu życia, zwłaszcza w gęsto zabudowanym obszarze miejskim. Co więcej, kotły węglowe emitują dużą ilość dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych, które przyczyniają się do globalnego ocieplenia. Ponadto wytwarzają szkodliwe dla zdrowia zanieczyszczenia takie jak tlenki siarki i azotu oraz pyły stałe.
Niedogodności związane z obsługą, drożejące paliwo, a przede wszystkim wysokie koszty środowiskowe sprawiają, że kotły węglowe, mimo że tak popularne w przeszłości, są wymieniane na bardziej ekologiczne i ekonomiczne źródła ciepła. Podobnie było w pabianickim MZK, gdzie przy okazji modernizacji zajezdni, przestarzały kocioł węglowy zastąpiony został nowoczesną kaskadą kotłów kondensacyjnych marki De Dietrich.
Kotły Evodens PRO AMC 160 od De Dietrich– nowe rozwiązanie ergonomii
Nowy system ogrzewania składa się z kaskady trzech naściennych gazowych kotłów kondensacyjnych Evodens PRO AMC 160. – Nowa kotłownia gazowa jest bezobsługowa i nie generuje dodatkowych kosztów stałych. Poza tym podczas jej użytkowania nie powstaje odpad. Natomiast przy ogrzewaniu węglowym piece obsługiwali palacze pracujący na zmiany. Do tego dochodziły koszt utylizacji odpadu, czyli żużlu i popiołu – wspomina Szymon Wojtczyk z MZK Pabianice Sp. z o.o.
Obecnie nowo wybudowana kotłownia obsługuje wszystkie budynki znajdujące się na terenie zajezdni, czyli m.in. halę napraw, budynek warsztatowo-garażowy, myjnię samochodową oraz budynek administracyjno-biurowy. Każdy z budynków ma osobne obiegi ogrzewania, co umożliwia ustawianie odrębnych temperatur.
Zobacz relację Telewizji ProMok pokazującą wnętrze nowej zajezdni MZK w Pabianicach: https://www.facebook.com/100063520874762/videos/nowy-budynek-techniczny-w-zajezdni-mzk/648025399839460/
Jak już wspomnieliśmy, w zajezdni MZK Pabianice zainstalowano kaskadę złożoną z trzech naściennych gazowych kotłów kondensacyjnych Evodens PRO AMC 160. Są one przygotowane do pracy z gazami ziemnymi z możliwością przestawienia na propan. Posiadają konsolę sterowniczą DIEMATIC Evolution z programowalną elektroniczną regulacją pogodową, przystosowaną do konfiguracji układów kaskadowych.
Kotły kondensacyjne Evodens PRO AMC 160 osiągają sprawność do 108,5% przy częściowym obciążeniu, ponieważ wykorzystują energię zawartą w parze wodnej będącej produktem spalania gazu. W tradycyjnych kotłach ta para wodna jest tracona, ponieważ ucieka przez komin. W kotłach kondensacyjnych para jest natomiast skraplana, a uwolniona energia jest wykorzystywana do podgrzewania wody w systemie ogrzewania. Proces ten zwiększa ogólną efektywność kotła. – Gdy mówimy o sprawności powyżej 100% w kotłach kondensacyjnych, porównujemy je z tradycyjnymi kotłami, które nie wykorzystują energii z kondensacji. W rzeczywistości, kotły kondensacyjne nie przekraczają praw fizyki; zamiast tego, porównują swoją wydajność do standardu, który nie uwzględnia energii odzyskanej z kondensacji – wyjaśnia Artur Zmysłowski, Kierownik Regionu Sprzedaży, Region Centralny, Mazowieckie oraz Inżynier ds. projektów w De Dietrich. W skrócie, sprawność 108,5% dla kotła kondensacyjnego oznacza, że jest on znacznie bardziej efektywny w porównaniu z tradycyjnymi kotłami, które nie wykorzystują energii z kondensacji.
Co więcej, kotły Evodens PRO AMC 160 posiadają zapłon elektroniczny, jonizacyjną kontrolę płomienia oraz palnik gazowy ze wstępnym zmieszaniem, modulujący w zakresie od 21 do 100% mocy. Dzięki możliwości modulacji w szerokim zakresie mocy, palnik może dostosować się do rzeczywistych potrzeb ogrzewania budynku, co jest szczególnie przydatne w przypadku zmiennych warunków atmosferycznych.
Modulacja mocy umożliwia palnikowi pracę z optymalnym obciążeniem, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną i niższe zużycie paliwa. Natomiast dzięki zdolności do dostosowywania mocy do aktualnych potrzeb, palnik jest mniej narażony na ciągłe włączanie i wyłączanie, co może przedłużyć żywotność całego systemu grzewczego. A przy tym zużywać mniej paliwa niż tradycyjne, niemodulujące palniki.
Ponadto kotły z serii Evodens AMC PRO posiadają wentylator z tłumikiem zasysania powietrza, który wyposażony jest w zawór zwrotny klapowy dla pracy z systemami odprowadzania spalin pod ciśnieniem. Jest to zabezpieczenie przed brakiem ciągu oraz udogodnienie przeznaczone do pracy kaskadowej ze wspólnym odprowadzaniem spalin. – Kotły z serii Evodens PRO AMC 160 charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną oraz zdolnością do modulacji mocy w odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby ogrzewania. A to przekłada się na optymalne zużycie paliwa oraz dłuższą żywotność systemu. W przypadku zajezdni MZK w Pabianicach jest to więc doskonały wybór, który przyniesie korzyści w wielu aspektach – przekonuje Artur Zmysłowski z De Dietrich.
Jak działa kaskada kotłów kondensacyjnych Evodens PRO AMC 160?
Systemy kaskadowe Evodens PRO AMC 160 dostępne są w trzech wersjach:
- – do zawieszenia w rzędzie na ścianie;
- – do montażu wolnostojącego na podłodze w jednym rzędzie;
- – do montażu wolnostojącego na podłodze tyłem do siebie.
W przypadku pabianickiej zajezdni MZK wybrano opcję zawieszenia trzech kotłów na ścianie w jednym rzędzie.
Kaskada kotłów kondensacyjnych to połączenie kilku kotłów w jeden zintegrowany system, który pozwala na dostosowanie wydajności grzewczej do rzeczywistego zapotrzebowania. Dzięki temu jest to rozwiązanie szczególnie polecane dla obiektów, które mają zróżnicowane potrzeby cieplne w ciągu dnia lub roku.
Jak działa kaskada złożona z trzech kotłów kondensacyjnych Evodens PRO AMC 160 marki De Dietrich? W zależności od aktualnego zapotrzebowania na ciepło, system decyduje, ile kotłów powinno być w danym momencie aktywnych. Może to być jeden, dwa lub wszystkie trzy kotły w zależności od potrzeb. Aby zapewnić równomierne zużycie każdego z kotłów i wydłużenie ich żywotności, system często zmienia kolejność, w jakiej kotły są uruchamiane.
Kotły Evodens AMC PRO 160, jako kotły kondensacyjne, odzyskują ciepło z gazów spalinowych, zwiększając tym swoją efektywność, a przy tym obniżając zużycie paliwa i emisję CO2.
Zaletami kaskady złożonej z kotłów kondensacyjnych Evodens PRO AMC 160 są:
- – Elastyczność – kaskada pozwala na precyzyjne dostosowanie mocy grzewczej do aktualnych potrzeb, co jest szczególnie ważne w obiektach o zmiennym zapotrzebowaniu na ciepło.
- – Efektywność energetyczna – dzięki możliwości uruchamiania tylko tylu kotłów, ile jest w danym momencie potrzebne, kaskada jest bardziej efektywna energetycznie niż jeden duży kocioł o tej samej łącznej mocy.
- – Oszczędność – niższe zużycie paliwa przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
- – Zwiększona żywotność – dzięki równomiernemu rozłożeniu obciążenia na wszystkie kotły, każdy z nich pracuje mniej intensywnie, co może przyczynić się do wydłużenia czasu eksploatacji.
- – Bezpieczeństwo – w przypadku awarii jednego z kotłów, pozostałe mogą kontynuować pracę, co zapewnia ciągłość dostaw ciepła.
Kotły na paliwo stałe powoli, ale konsekwentnie odchodzą do lamusa. Ich niska efektywność, mnóstwo pracy związanej z ich obsługą, a przede wszystkim duże koszty środowiskowe związane z eksploatacją powodują, że przy pierwszej nadarzającej się okazji są chętnie wymieniane na bardziej ekologiczne i ekonomiczne systemy ogrzewania. Jak widać na przykładzie zajezdni MZK w Pabianicach, instalacja nowoczesnej kaskady kotłów kondensacyjnych to krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju opartego na poszanowaniu środowiska naturalnego. Ale także poprawy zdrowia mieszkańców Pabianic, w końcu oddychanie czystszym powietrzem w sezonie grzewczym jest nie do przecenienia.
Przeczytaj także: